Nádech a výdech…

 

„Nádech a výdech. Zas a znova. K tomu zvuk srdce: Buch! Buch! Buch! Každému z kmene Adamova přisoudil tenhle rytmus Bůh. Rytmika vždycky pohotová – od chvil, kdy spustíš první křik až do dne, kdy tě země schová. Člověk je rodem tanečník!“

 

Rytmus života

Slova písně Člověk je rodem tanečník dvojice Hapka/Horáček vystihují naprosto přesně, jak to s naším dechem je. Dechový a srdeční rytmus jsou pevně spjaty. Zadržte dech a zpomalíte srdce. Pořádně se rozdýchejte a zrychlí se vám tep. Tento rytmus nám přisoudil Bůh (příroda, vyšší síla nebo prostě jen život…). Rytmus, který je automatický, běží bez našeho vědomí a přes to, chceme-li, můžeme ho vědomě ovládat.

Dech je tu s námi od narození až do smrti. Jedno čínské přísloví praví, že máme přisouzený přesný počet nádechů a výdechů a záleží jen na nás, jak budeme dechem šetřit nebo naopak plýtvat.

 

Dech v těle

Hlavním dechovým orgánem jsou plíce, ale dechové pohyby ovlivňují držení celého těla. Dechová frekvence dospělého člověka je 12-18 nádechů a výdechů za minutu, to je 720-1080 nádechů a výdechů za hodinu a 17280-25920 nádechů a výdechů za den! A teď si představte, že dýcháte špatně! Kvůli nevhodnému dechovému stereotypu můžete držení těla poškodit víc, než si myslíte.

 

Dechový stereotyp

Při klidném dýchání probíhá tzv. dechová vlna při nádechu od břicha nahoru přes hrudník až pod klíční kosti. Během výdechu se postupně vyfukuje břicho, hrudník a oblast pod klíčními kostmi. Jenže stereotyp dýchání se mění podle aktuálních podmínek. Jinak dýcháme při zvětšené fyzické zátěži, jinak když je nám zima nebo horko a změna nastane také pokud máme strach nebo se smějeme.

 

Svalová souhra

Hlavními dechovými svaly jsou svaly mezižeberní a bránice. Bránice je plochý sval rozprostřený na dně hrudníku mezi žebry jako padák. Při nádechu tlačí plíce bránici dolů a ta se roztahuje a rozšiřuje. Oporu ji dělají břišní orgány, které se zase opřou o břišní svaly – pokud jsou správně aktivní! A o co se opřou břišní svaly? O pánevní dno!

Tomuto dokonalému mechanismu však stačí málo a dochází k poruše. Přetížení zádových svalů, porucha funkce pánevního dna, zvětšená hrudní kyfóza. Dech je pak nedostatečný, tělo špatně zásobené kyslíkem a pohybový systém přetížený.

 

Nádech a výdech!

Teď malé cvičení. Narovnejte se. Hezky vyrůst z páteře obratel po obratli až k temeni. Ramena visí volně dolů. Celá chodidla jsou opřená do podložky. Nyní se 5x zhluboka nedechněte a vydechněte. A pozor změna. Nahrbte se, ramena vytáhněte k uším a dejte nohu přes nohu. Znovu se zkuste 5x zhluboka nedechnout a vydechnout! Cítíte ten rozdíl?

 

Člověk je rodem tanečník!

A často tančí na ostří nože. Bez pohybu ztuhnete, v tuhém těle špatně proudí dech a když nám dochází dech, odchází život.

Teď už víte, jak držení těla ovlivňuje váš dech. Již žádné výmluvy. Proto ode dneška, alespoň jednou za hodinu narovnejte své tělo (ramena pusťte dolů!!) a zhluboka se 5x nadechněte a vydechněte. Rozdíl pocítíte. To vám zaručuji.

 

P.S.: A na závěr si zatančete >>>

 

 

Jsme centrum zabývající se léčbou a prevencí bolestí v pohybovém aparátu. Zaměřujeme se na léčebnou metodu Neurac. Díky našemu aktivnímu přístupu během terapie se naučíte své tělo lépe vnímat a začnete si užívat přívalu energie a radosti.
Více o nás si přečtěte tady>>

Duben 3, 2018

Štítky: ,

Napsat komentář

Vaše emailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *